marți, 22 decembrie 2009

Revenire prin Răbufinre

De mult nu am mai scris nimic pe bloguleţul meu criticat şi ovaţionat de lume diferită. Aceasta se datorează mai multor factori. Chiar dacă, în ultimul timp, sau întâmplat multe lucruri la care eu nu am putut să rămân rece şi gândurile, interpretările şi presupunerile îmi clocoteau în micuţul meu creier. Totuşi, mi-am zis că multe sunt peste capacităţile mele de pretins critic şi m-am abţinut de la publicarea propriilor păreri pe această pagină. Acum însă, s-au întâmplat prea multe lucuri care sunt mai mult la nivelul competenţilor critice ale autorului şi am hotarât să revin ca o liceeanca la "bunul meu prieten" (nu la agenda personală), la blogul meu.
Eram seara trecută în centrul oraşului şi aşteptam să mă întâlnesc cu nişte prieteni. Ca să nu îngheţ definitiv am intrat şi aşteptam în antreul cinematografului "Patria", acolo unde se afla şi casele de bilete . Am stat acolo în jurul la 3 sferturi de oră, timp ce l-am dedicat studiilor mele asupra oamenilor şi "năravurilor" acestora. Studii care nu au avut un alt efect decăt să mă lase, din nou, prostit şi dezamăgit. Să rămân cu concluzii care dor şi cu multe semne de întrebare în cap.
În cele 45 de minute petrecute în holul cinematografului am văzut trei oameni cu căciuli pe fruntea cărora scria "россиа" şi doi oameni pe frunţile cărora scria "москва". Nici un chipiu sau căciulă cu inscripţia "România" sau măcar "Moldova"! Am văzut feţe de oameni indiferenţi faţă de tot ce este în jur. Indiferenţi dacă cineva îi înjoseşte, dacă acelaşi cineva manifestă profund dispreţ faţă de simbolurile scumpe ale lor (mulţi nici nu mai recunosc aceste simboluri). Râdeau unii la alţii fericiţi şi toţi erau perfect satisfăcuţi că în câteva minute va începe filmul, care la rândul lui este rulat cu o dublare sonoră perfect profesională, doar cu mica problemă că este dublat şi rulat în limba rusă. Chiar dacă în sală 99% sunt vorbitori de limbă română iar 100% înţeleg româna.
În acele momente îmi aduceam aminte de articolul postat mai demult pe UNIMEDIA referitor la minorităţile "imperiale" de la noi din ţară şi cultura lor de a se impune. Orice manifestare de intimidare a individului ar trebui să trezească o reacţie logică, un reflex firesc de autoconservare, cel puţin. Fapt ce la oamenii noştri nu se manifestă. El a fost prea bine amăgit şi neutralizat, "trimis la culcare" pentru o perioadă nedeterminată. Iar dacă încerci să protestezi cumva împotriva năravurilor abuzive ale cetăţenilor alolingvi ale acestei parodii de ţară, eşti imediat învinuit de naţionalism, şovinism etc. Culmea e că cei de-o breaslă cu tine privesc învinuirile şi revoltele reprezentaţilor "minorităţilor imperiale" ca pe ceva firesc şi până la urmă în faţa tuturor rămâi a fi cel rău care aţâţă zâzania.
În asemenea situaţii, nu pot ca să nu mă duc cu gandul la faptul că experimentul care au încercat să-l facă imperialii le-a reuşit, în mare parte. Au reuşit să transforme poporul originar al acestor meleaguri într-o populaţie (a parodiei de ţară). Au reuşit să ne facă să ne pierdem identitatea şi coeziunea, să nu mai fim apţi de a identifica pe cel asemeni ţie şi cel care îţi împărtăşeşte nevoile şi durerile de 2 milenii de nişte mancurţi şi parveniţi. Au reuşit să rupă legăturile dintre noi şi dintr-un tot întreg să ne facă indivizi desinestatatori, care pot mai uşot fi controlaţi şi lichidaţi, în caz că devin incomozi.
Realizez că degeaba scriu aceste rânduri şi că ele vor fi citite, cel mult, de oameni cu aceleaşi viziuni ca ale mele şi nimic nu voi reuşi să schimb prin aceasta. Dar indignarea din sufletul meu se revarsă, am nevoie să strig şi să înjur pe cineva şi deoarce afară nu pot face acest lucru, pentru a nu păta cu ruşine panglica tricolor pe care o port la mâna stângă (pentru ca o eventuală manifestare revoltătoare adresată "concetăţenilor" porcoşi va fi imediat interpretată prin prisma "infulenţei nefaste a romînilor" asupra mea, biet suflet de moldovan rătăcit), îţi scriu ţie, bunul şi fidelul meu prieten.

7 comentarii:

Anonim spunea...

Ca să-ţi mai încălzesc un pic pesimismul – motivul evenimentelor din ’89, care-u generat întârziat şi-n cele din ’91 (dacă e să eliminam toate motivele secundare) au fost tocmai cauzate de dorinţa de-a scăpa de permanenta încălcare a demnităţii oricui cine nu e rus. Mă tem, însă, că vremurile ulterioare au demonstrat că nici acest motiv, nici această dorinţă principială nu e sinceră, nu e înrădăcinată încă în sufletele născute pe pământul ăsta.

Oleg Burcă spunea...

atât de adevărat...
dar nu e toată imaginea.

la capătul celălalt, în aceeași manieră ni se bagă altă identitate, la fel de străină pentru secularitatea poporului nostru: Uniunea Europeană și toate zorzoanele acesteia.

Ideile utopice ce lovesc direct în identitatea noastră: toleranță, libertatea expresiei, dreptul la opinie, egalitatea și alte strategii de manipulare atât de abil și frumos ne sunt servite, încât foarte mulți din noi le iau ca pe o imagine proprie.

În esență e același imperialism ca și cel sovietic, doar că are alte lozinci - esența însă este aceeași:
de a ne știrbi identitatea, independența și unitatea noastră; de a ne transforma definitiv în forță de producere și consumatori - deci să trăim după: Work, buy, consume, die...

Sergiu Brasoveanu spunea...

@Lucid, chiar despre aceste lucruri discut deseori cu un coleg de-al meu..depsre faptul, unde s-au pierdut cei peste 1 mil. de oameni care plangeau in '89 in strada cand cereau limba roamana si in '91 cand cereau unire! Unde sunt ei? sau atunci a fost doar o ultima rabufnire a c=ramasitelor de patriotism care se mai pastrau in sufletele ratacite!?
Oleg, nu pot sa fiu intratat de deacord cu tine! Cu multe nu pot fi eu impacat, ceea ce tine de UE. Dar totusi asceasta este o comunitate economica unde nimeni nu iti impune cultura straina, limba ..etc. Iar referitor la libertatile fundamentale ale omului pe care tu le ataci, vreau sa zic ca anume aceste libertati sunt generatorul nr 1 de evolutie a societatii! Fara liberul mod de manifestare a omului multe lucuri s-ar pierde fara ca sa se nasca. Mai mult, fara dreptul minoritatilor la exprimare (nu la dictatura lor, dar libera lor exprimare) nu am putea sa ne autojudecam si nu am vedea si partile nosatre negative. Eu critic doar faptulca minoritatile la noi au mai multe drepturi si privilegii decat noi, bastinasii! Iar ceea ce a zis Lucid mai sus, perfect exprima ceea ce am vrut eu sa zic! :)

Mariana S. spunea...

Multă raţiune şi încă mai multă sensibilitate românească ne mai trebuie nouă... Ştii ce ţi-aş propune ţie, Sergiu...poate să povesteşti vreodată, când o să ai timp, ce ţi s-a întâmplat ţie de ai ajuns atât de sensibil la lucrurile care pentru mulţi dintre noi sunt aproape normale, pentru alţii chiar - absolute. Ce te-a făcut să înţelegi cine ţi-i mamă şi cine - oaspete?... Din câte ştiu eu despre tine...nu a fost chiar cea mai uşoară cale, prea mult ai studiat (şi totuşi nu e "prea" dacă s-a născut în tine acel patriotism cântat prin poezii alcătuite şi ele de adevăraţii iubitori de patrie)... Poate răspunzându-ţi ţie la aceste întrebări vei putea înţelege de ce aşa puţini oameni îşi împărtăşesc ideile...e foarte greu să fii patriot sincer în condiţiile create astăzi...şi FOARTE puţini reuşesc să înţeleagă ce ai înţeles tu....simplu....aminteşte-ţi câte-ai învăţat şi cât a trebuit să cauţi adevărul....nu e mai simplu să fie scris pe căciulă/frunte "россия"...dacă asta ţi se oferă pe tavă?

P.S. începând să scriu comentariul mi-am pus ca scop să nu te laud...da' vezi cum e adevăru' ista...singur vine...

Mariana S. (cu completări...rămâne a fi fată...mai uită din priorităţi:P) spunea...

daa...şi am uitat să-mi termin gândul la care, de fapt, am vrut să ajung...INFORMAREA e mai presus de orice: ...scrie cum TU ai ajuns la adevărurile pentru care lupţi...fă-ţi ucenici...că aşa degeaba se mai bate apa în piuă...vrei - nu vrei trebuie să promovezi ceea ce pare normal să fie bătut în cuie...odată ce atâţia stau la margine de râpă chiar :((

Sergiu Brasoveanu spunea...

Mariana, eu nush ce sa povestesc aici! Imi aduca aminte doar ca aveam 5 ani si ascultam la radio impreuna cu taticu o emisiune despre popoare si natiuni, ceva... Si eu l-a intrebat pe taticu, de ce nu ne unim noi cu Romania si daca ne-am uni, am deveni la fel de puternici cum se vb acolo?!
..apoi in clasa a 2 , am luat in mani o carte de istoria romanilor pentru cl 4 , acolo pe scurt se vb despre istorie pana dupa WWII ...eu tin minte ca plangeam de bucurie cand citeam despre victoriile de la Marasesti, Marasti si Oituz si plangeam de ciuda cand citeam despre rapturile teriotriale din '40 la care a ofst supusa Romania. Asta la 8 ani! Nush daca pana atunci pe mine cineva ma educase in vre-un mod patriotic, sau altfel. Iar despre citit si studiat...eram cl a 2 totusi :) Eu cred ca patriotismul trebuie sa il ai in sange! El este inascut! ...sau esti facut la betie daca nu esti in stare sa iti iubesti tara, natiune si limba!!!

Mariana S. spunea...

Tot tu ziceai ... "m-ai înduioşat"...şi asta ai făcut..sau poate chiar mai rău. Îs de acord cu "făcutul la beţie" şi totuşi ai fost un exemplu mai deosebit: în clasa 2, aproape toţi copiii au alte interese...dar să sperăm ca măcar întra patra să trezească acel manual sentimentele, dacă nu de patriot înrăit, măcar de conştientizare, de delimitare a graniţelor româneşti, a limbii de stat şi a adevărului aşa cum a fost el şi nu cum îl vreau alţii.
Crăciun feficit, Sergiu! Mare respect port eu pentru tine!

Vizitatori

free counters

Accesări

 
www.nFIRME.ro - Promoveaza GRATUIT firmele din Romania si Republica Moldova!