vineri, 18 septembrie 2009

Conferinţă. Ambasadori. BPR.


Stăteam astăzi la internet cafe în incinta complexului comercial Sun City din centrul oraşului. Mai mult din inerţie am accesat site-ul de stiri Unimedia.md şi acolo am citit că astăzi la ora 13:00 în incinta Muzeului Naţional de Arhiologie şi Istorie a Moldovei se desfăşoară o conferinţă istorico-ştiinţifică cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la începerea celui de-al II-lea război mondial. L-am sunat de vechiul meu coleg şi bun prieten Andrei Bivol, care avea prelegeri şi seminare până seara şi convenind că ne vedem la muzeu am mers imediat în colo. Cred că mulţi dintre dumneavoastră cunosc oraşul Chişinău. Iată, puteţi să vă imaginaţi că eu de la Sun City până la muzeu, am avut o serie întreagă de perepeţii. Dar perepeţiile adevărate şi cele mai captivante se încep abea când începe conferinţa şi în sală apare ca să ne onoreze cu prezenţa însăşi ambasadorul EXTRAORDINAR şi plenipotenţiar al Federaţiei Ruse în R.M. Au mai fost prezenţi la conferinţă şi un reprezentant al ambasadei Poloniei în ţara noastră. Cu mare părere de rău, organizatorii conferinţei au menţionat că au fost invitaţi, dar au refuzat să vină cei care "cu sufletul ar trebui să fie mai aproape de noi" şi arătând cu mâina într-o direcţie anume zice "cei, chiar de aici, de peste gard" făcând aluzie la sediul ambasadei României care se afla îtradevăr, mai că peste gard, de la muzeu.
Însă, să nu vă plictisesc cu date pe care le puteţi citi şi de pe unimedia şi alte agenţii de ştiri, dar să vă spun ceea ce mi s-a părut mie cel mai interesant pe parcursul întregii conferinţe.
După discursul de salut al organizatorilor li s-a oferit cuvântul pe scurt celor doi diplomaţi străini. Ambasadorul Rusiei a început a vorbi în engleză, motivând că nu cunoaşte atât de bine româna. Fapt întâmpinat cu căldură de auditoriul prezent, dar totodată nu a dispărut de pe feţele noastre, a celor din sală, privirile sceptice îndreptate asupra ambasadorului.
Diplomatul Polonez, la rându-i, şi-a întreţinut discursul în limba română, fapt întâmpinat cu aplauze din partea publicului prezent.
Polonezul, după ce şi-a ţinut monologul, i-a sunat telefonul şi a eşit afară, fără ca să se mai întoarcă. Am eşit şi eu după el. L-am ajuns şi prezentându-mă i-am mulţumit pentru cuvintele frumoase spuse la adresa noastră şi i-am întins un aptibild cu "Basarabia Pământ Românesc". L-a analizat foarte atent şi mi-a spus că îi este cunoscut pentru că a mai văzut insigna şi inscripţia dată, doar că de dimensiuni foarte mari, pe o gheretă din parcul "Grădina Botanică". Mi-a lăsat o carte de vizită şi foarte politicos mi-a întins mâina, scuzându-se că trebuie să plece. M-am întors în sală unde decurgeau discursurile profesorilor de la universităţile noastre de învinuire a Rusiei, pe buna dreptate, de toate rele de pe pamânt, in lună şi-n stele. A urmat replica ambasadorului EXTRAORDINAR al Rusiei (că doar ruşii au pretenţii de extraordinari, oriunde nu s-ar afla, firesc că în limba rusă de această dată), care pe lângă mesajul tipic al Kremlinului precum că regimul lui Stalin a fost cel mai uman regim din lume, s-a mai legat de faptul că nu înţelege el, de ce noi ne considerăam români şi numim unirea de la 1918, unire! Acest lucru a generat o forfotă întreagă în rândurile micului auditoriu prezent (în jurul la 30 persoane). Au urmat fluerări şi replici! EXTRAORDINARUL şi-a încheiat discrusul spunând că el este aici nu ca diplomat dar ca istoric. Plus la aceasta, ne+a rugat sa-l iertăm, dar el pleacă pentru că este aşteptat în altă parte. Lumea, l-a asaltat cu întrebări, dar el foarte "diplomatic" a părăsit sala. În acest moment, Andrei vine cu propunerea să-i dăm şi rusului un aptibild cu BPR! Am ieşit repede după el şi din mers (că EXTRAORDINARUL ramâne rus până la urmă) am încercat să-i zicem câteva cuvinte şi i-am dat un aptibild, care l-a luat, l-a privit atent, apoi pe noi ne-a privit atent şi a zis că se grăbeşte.
Continuarea conferinţei, nu m-ai prezenta nici un interes pentru mine. Toţi cei prezenţi în sală având aceeaşi opinie istorică, cea corectă! respectiv discursurile foarte naţional patriotice nu-şi mai aveau rostul.
După conferinţă era pregătită o masă cu gustare şi cafea, dar noi am plecat să mâncăm ceva mai consistent la Andy's Pizza.
Las mai jos înregistrările video, de o calitate pe cât a mi-a permis capacităţile tehnice ale telefonului meu mobil, cu discursurile celor doi diplomaţi străini acreditaţi la Chişinău.

P.S. Îmi pare rău, dar nu reuşesc (viteza la i-net e proastă) să încarc acuma materialele video. E târziu şi eu trebuie să mă trezesc devreme. Revin duminică de la ţară şi le încarc. Sorry!

0 comentarii:

Vizitatori

free counters

Accesări

 
www.nFIRME.ro - Promoveaza GRATUIT firmele din Romania si Republica Moldova!